Brukselka

Brukselka

Brukselka, czyli mała kapustka jest typowo jesiennym warzywem. Jest mała i bogata w wiele witamin i minerałów. Jej nazwa pochodzi z Brukseli. Gdzie skrzyżowano jarmuż i kapustę głowiastą.

Brukselka zawiera wiele witamin i minerałów niezbędnych do funkcjonowania Waszego organizmu. Są pięknie zielonym dodatkiem do wielu dań. Możecie je z powodzeniem przemycać w zupach typu krem (tutaj przepis na zupę krem).

Te małe zielone kapustki są równie bogate w wartości odżywcze i witaminy co ich duże odpowiedniki. Chroni żołądek przed wrzodami oraz helicobacter Pylori. Brukselka przez dużą zawartość kwasu foliowego  zalecana jest również kobietom w ciąży. Osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze również powinny dodać ją do swojej diety. Indeks glikemiczny tego warzywa jest niski, wynosi tylko 15 w surowym oraz 20 w ugotowanej. Dzięki temu diabetycy spokojnie mogą włączyć ją do swojej diety.

Brukselka zawiera tylko 41 kcal w 100 gramach. Tak mała kaloryczność, aż zachęca do spożywania brukselki często w okresie jesiennym, kiedy jest jej najwięcej. Duża zażartość białka ( 3,78 g ), witaminy C (74,1 g), kwasu foliowego, wapnia (26 g) oraz potasu (370 g ) sprawia, że nie powinno jej zabraknąć w diecie.

 

 


  • M. Majewska, BRUKSELKA – wlasciwosci odzywcze i lecznicze. Jak gotowac brukselke. https://www.poradnikzdrowie.pl (stan na dzień: 30.10.2018)
  • USDA Food Composition Databases hasło: Brussels sprouts, https://ndb.nal.usda.gov/ndb/ ( stan na dzień: 05.11.2018 )

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.